Koncerter

Koncerter 2021



Odense Barokfestivaldage d.17.-19.september 2021


"Barok dengang og i dag"

Odense Barokfestival fremfører først og fremmest herlig musik fra barokken.

Under overskriften "barok dengang og i dag" vil flere af festivalens koncerter i år dog blive krydret med spændende, moderne værker, som er inspireret af barokkens musik, og som er skrevet af unge danske komponister.

Alle dage afsluttes med hyggeligt Nachspiel, vin og lidt tapas for publikum og de medvirkende efter sidste koncert



Fredag d. 17. september kl.17, Gråbrødre Klosterkirke:

⋆ Olesen Duo


Anna Caroline Olesen, mezzosopran og Kristian Olesen, cembalo

Program: værker af Frescobaldi, Monteverdi, Schütz og Bach

Schütz kaldes den protestantiske kirkemusiks fader. Sjovt nok kommer hans inspiration

fra den italienske barokstil, der udspringer af den katolske modreformation.

Voksne 75,-  Studerende 50,-   Børn under 12 år gratis.




Fredag d. 17. september kl.18.15, Gråbrødre Klosterkirke:

⋆ Duo 1702


Louise Hjorth Hansen, blokfløjte og Yngvild Vivja Haalund Ruud, cembalo.

Den prisbelønnede duo har høstet stor ros for deres kammermusikalske symbiositet, smittende glæde

ved musikken og evnen til at formidle den.

Værker af bl.a. Vivaldi

Voksne 75,-   Studerende 50,-   Børn under 12 år gratis.

Begge fredagskoncerter:  Voksne 125,-   Studerende 75,-   







Lørdag d. 18. september kl.12, Dalum Kirke, Odense:

⋆ Orgel – og cembalo matiné


Eckhart Kuper (Hannover), cembalo og orgel

Værker af J.S.Bach, F.Couperin og Eckhart Kuper (*1961)

Voksne 75,-   Studerende 50,-   Børn under 12 år gratis.








Lørdag d.18. september kl.15, Dalum Kirke, Odense:

⋆ Ensemble Barocca - "Barocca´i dag"


Christine Nonbo Andersen, sopran, Merete Steffensen, barokviolin,

Maria Rosenkilde Qvist, barokcello og Ruben Munk, cembalo.

Ensemble Barocca er Odense Barokfestivals "stamensemble" og drivkraften bag

festivalen.

Under overskriften "Barocca' i dag" spilles værker af bl.a. Purcell, Mette Nielsen,

J.S.Bach og Mathias Vestergård Hansen (uropførelse).

Voksne 100,-   Studerende 75,-   Børn under 12 år gratis.






Søndag d. 19. september kl.16, Fredens Kirke, Odense:  

⋆ Odense Barokfestivalkor- og orkester med tenorsolist, Kristoffer Emil Appel 

”Barokmusik dengang og i dag”


Vi opfører kantate 55 af J.S. Bach og uropførelse af værk af komponist Mathias Vestergård Hansen, skrevet over kantate 55. BWV 55, Ich armer Mensch, ich Sündenknecht, er Bachs eneste bevarede kantate for tenorsolo og kor.

 

Matias Vestergård er født i 1989 i Roskilde. Som teenager begyndte han at spille klaver, og

drev det vidt nok til at færdiggøre en bachelor på det Kongelige Danske Musikkonservato-

rium i København, som elev af Amalie Malling. Umiddelbart herefter skiftede han retning,

og begyndte at studere komposition hos professor Niels Rosing Schow, Jeppe Just og Simon

Løffler.

Han har siden da arbejdet med ensembler som AVANTI!, Esbjerg Ensemble, KOKORO, DR

VokalEnsemblet, DUVE, Ensemble Recherche og FIGURA ensemble, komponister som

Thomas Adès, Hans Abrahamsen, Bent Sørensen, Alexander Schubert, Toshio Hosokawa,

og bl. a. dirigenter Jean Thorel, Clément Mao-Takacs, Rei Munakata og Marcus Creed. Han

har været dansk repræsentant på Ung Nordisk Musik i 2018 og 2019, og har herudover fået

værker spillet på Njord Biennale, Copenhagen Summer festival, Figura Festspiele, PULSAR og KLANG festivalerne.

I efteråret 2017 havde han premiere på balletten DE GLEMTE BØRN på det Kongelige Teater, resultatet af et samarbejde med forfatter Kim Fupz Aakeson og koreograf Gregory Dean. Samme år var han blandt modtagerne af Augustinusfondens særlige jubilæumsuddeling.

I januar 2019 blev hans første opera TITANIC, med libretto af Lea Marie Løppenthin, uropført på det Kongelige Danske Musikkonservatorium, dirigeret af Eirik Haukaas og instrueret af Natascha Metherell.


Voksne 125,-   Studerende 75,-   Børn under 12 år gratis.


Partoutkort med adgang til festivaldagenes 5 koncerter:  voksne 400,-   Studerende 250,-

Købes i døren ved første koncert. Alle dage afsluttes med Nachspiel med vin og lidt tapas, som er inkluderet i billetprisen.


Glæd jer allerede nu til Odense Barokfestivaldage d.16.-18.september 2022, hvor vi sætter fokus på Heinrich Schütz (1585-1672) i anledning af 350-året for hans død og komponisterne omkring ham...


Jul


Fredag d. 26.november, kl.19, Fredens Kirke, Odense

Lørdag d. 27. november, Odense


MESSIAS af George Friedrich Händel

Oratorium


Odense Barokfestivalorkester, -kor og solister

Musikalsk ledelse: Babett Hartmann


Händels pragtfulde oratorium opføres med en orkester- og kor sammensætning, som Händel

kunne have benyttet, strygere med tarmstrenge, ventilløse trompeter og direktion fra cembaloet.

Koncerterne er en gentagelse af de seneste års velbesøgte og roste barokopførelser af det

storslåede mesterværk og er ved at blive en juletradition i Odense.


Händels Messias er et af baroktidens mest spillede og populære værker og er i de flestes bevidsehed blevet en juleklassiker. Den stærkeste historie af alle, sat i den stærkeste musik, fuld af vekslende tempo og udtryk, inderlige arier og himmelstræbende korsatser med jublende triller og majestætisk pragt.

Hør Händels storslåede og livsbekræftende toner i Odense Barokfestivals opsætning!


Voksne 180,-   Studerende 100,-   Børn under 12 år gratis

Billetter via Ticketmaster.dk, overskydende billetter i døren, som åbnes 1 time før koncertstart.

Unummererede pladser.





Påske


(Tirs. d. 30.  Marts kl.17 Fredens Kirke, Odense)

(Ons. d. 31. Marts kl.17 Værløse Kirke)



Francois Couperin: Lecons de ténèbres

tre motetter for en og to stemmer og basso continuo


Odense Barokensemble


Anna Maria Antonius Wierød og Anna Caroline Olesen, sopraner

Musikalsk ledelse: Babett Hartmann


Lecons de tenebres, "lektioner i mørket", er en genre indenfor fransk barokmusik, hvor

den latinske tekst fra Jeremias klagesange er sat i toner og anvendt ved den katolske

morgengudstjeneste Skærtorsdag, Langfredag og Påskelørdag. Allerede i samtiden blev

tjenesten dog flyttet til onsdag. Versene danner en allegori for de sorgfulde dage mellem

Kristi korsfæstelse og genopstandelse, og, som en del af tjenesten, var det en tradition

ét for ét at slukke stearinlysene i en stage for at illustrere Kristi lidelse og død.


Couperin var ansat som komponist og organist ved Louis XIVs Chapelle Royal, da han i 1714 skrev ialt ni Lecons de ténèbre. Kun de tre første lecons er bevaret. Med mange dissonanser og harmoniske spændinger udtrykker Couperin med stor musikalsk kraft og intensitet den inderlige smerte. Det første - hebraiske - bogstav i versenes begyndelsesord står frit og rigt ornameteret overfor hovedteksten.

Gratis entré.







2022


Barokopera


Dido og Æneas af Henry Purcell, Z 626

Barokopera i 3 akter i semi-scenisk opsætning


Odense Barokorkester og -kor


Anna Maria Antonius Wierød, Dronning Dido,

Lauritz Jakob Thomsen: Prins Æneas, 

Cassandra Lemoine: Belinda, Nanna Varmer Ipsen: Troldkvinde

Ellen Larsson: 1. Dame/Ånd

Musikalsk ledelse og cembalo: Babett Hartmann,

Iscenesættelse: Peter Kunz


Dido og Æneas er en opera i 3 akter fra 1689 af Henry Purcell (1659-1695),

Z 626, med libretto af den irsk-engelske dramatikerNahum Tate (1652-1715).

Operaen bygger på den romerske digter Vergils (70-19 f. Kr.) epos Æneiden, fjerde bog, som fortæller om dronningen af Kartago, Dido og denTrojanske prins Æneas. Da Æneas og hans besætning lider skibrud iKarthago, forelsker enkedronningen og Æneas sig. Troldkvinder og hekse fremtryller dog intriger og storm, som gør det svært for det forelskede par, Æneas er nødt til at rejse, og Dido kan ikke leve uden ham...

 

Purcell har omsat den ulykkelige kærlighedshistorie til en opera i relativt rakst tempo. Et muntert kor af syngende sømænd og en grum flok gækkende hekse sikrer underholdningen. Musikken er afvekslende og de melodiske kvaliteter er i højsædet altid med nær forbindelse mellem melodilinjer og handling. For eksempel brugen af gentagne bas-figurer i begyndelsen, hvor Dido klager sin sorg over at sidde alene i Karthago i ”Ah, Belinda” og allertydeligst i ”When I am laid in earth”, hvor den faldende baslinje underbygger at Dronningen af Karthago overgiver sig til sin skæbne.


Voksne 180,-   Studerende 100,-   Børn under 12 år gratis.

Billetter på Ticketmaster.dk , overskydende billetter sælges i døren, som åbnes 1 time før koncertstart. Unummererede pladser.




Koncerter 2020


Odense Barokfestival 2020


Fredag d. 18. september kl. 17 Graabrødre Klosterkirke, Odense


BarokBureauet

Lene Langballe, zink og fløjter & Anne Kirstine Mathiesen, cembalo og orgel


BarokBureauet præsenterer ved denne koncert solo fløjtekoncerter fra opus 10 af Vivaldi. Duoen  indspillede hele

opus 10 i januar og denne samling af koncerter har titler hentet fra naturen som  "Stormen på havet", "Natten" og

"Stillitsen". Musikken er malerisk, fortællende, har vidunderlige temaer og er virtuos. Ved koncerten opleves også

blæseinstrumentet zink, der gennem renæssancen og barokken var et af de mest feterede intrumenter pga. klangen,

der kommer tæt på den menneskelige stemme.  Duoen spiller en række engelsek såkaldte "Masque" danse, der var

1700tallets store performance tradition ved hoffet i England. En slags både improviseret og iscenesat forestilling, hvor

hele hoffet deltog aktivt. Det er svært at forestille sig idag, at vores kongehus skulle tage fysisk del i  en lignende forestilling!

Masque-dansene er skøn musik, der er meget varieret og giver et fantastisk indtryk af 1700tallets tonesprog.


Fredag d. 18. september kl. 18.15 Graabrødre Klosterkirke, Odense


Holmertz & Bock Duo

Elisabeth Holmertz, sopran & Fredrik Bock, teorbe og barokguitar


Fransk-italiensk program med sange af bl.a. Stefano Landi, G. F. Sances,

Sebastien LeCamus og Michel Lambert.



Lørdag d. 19. september kl. 12, Vor Frue Kirke, Odense


Orgel- og cembalokoncert

Babett Hartmann, orgel og cembalo


Babett Hartmann er født i 1983 i Zeitz ved Leipzig i Tyskland. Hun studerede kirkemusik på Musikkonservatoriet i Leipzig hos Thomasorganist professor Ullrich Böhme og hos professor Hans Fagius ved Det Konglige Danske Musikkonservatorium i København, hvorfra hun debuterede fra orgelsolistklassen i 2013. I 2015 blev hun kandidat i cembalo /tidlig musik med Ketil Haugsand som lærer. Babett Hartmann er ansat som anden organist i Grundtvigs Kirke i København, hvor hun ved siden af sit virke som ledsager og korleder ved højmesserne, står for kirkelige arrangementer, spiller ved orgelkoncertrækkerne og leder kantori- og orkesterkoncerter.

Som freelancemusiker har Babett en aktiv karriere som både cembalist, organist og korleder. Hun har spillet koncerter bl.a. i Norge, Spanien, England, Nordirland, Japan og Tyskland. Hun er involveret i mange forskellige musikprojekter og flere tidlig-musik ensembler. Babett Hartmann er initiator og musikalsk leder af sommerkoncertrækken i Zeitz Domkirke og ikke mindst er hun musikalsk og kunstnerisk leder af Odense Barokfestival og Odense Barokorkester.



Lørdag d. 19. september kl. 19, Dalum Kirke, Odense


Musica Ficta


Musica Ficta er blandt Danmarks bedste vokalensembler og fordyber  sig gerne i oversete

værker for den menneskelige stemme.  Musica Fictas kunstneriske leder og dirigent,

Bo Holten, er blandt  Verdens førende på dette felt.


De nordiske madrigaler ved det danske hof

Der er ingen tvivl om, at opførelse af italienske madrigaler har haft en  fremtrædende plads

ved den udstrakte musikalske virksomhed ved  det danske hof. Christan IV var italofil om en

hals så alt italiensk havde hans beundring og hans kærlighed, og han deltog selv,  gennem-

musikalsk som han var, både i den sanglige og den instrumentale del af madrigal-

virksomheden. Men komponister fra  Nordeuropa havde i høj grad også bidraget til

madrigal-repertoiret, som det blev dyrket her i landet. Ved dette projekt helliger vi os de

danske, venetiansk uddannede, Hans Nielsen og Mogens Pedersøn og tyskerne (også elever

af Giovanni Gabrieli) Johann Grabbe og Heinrich Schütz. Hollænderen Sweelinck nåede

aldrig til Italien, men bidrog også suverænt til repertoiret af "nordiske" italiensk-sprogede

madrigaler.



Søndag d. 20. september kl. 16, Vor Frue Kirke, Odense    AFLYST !!


Dido & Aeneas   Opera af Henry Purcell

Odense Barokorkester og kor, Babett Hartmann, cembalo og musikalsk ledelse


Dido og Aeneas er en opera i 3 akter fra 1689 af Henry Purcell (1659-1695) med libretto af den

irsk-engelske dramatiker Nahum Tate (1652-1715).  Operaen bygger på den romerske digter

Vergils (71-19 f. Kr.) epos Æneiden, fjerde bog, som fortæller om dronningen af Kartago, Dido,

og den trojanske prins Aeneas. Da Aeneas og hans besætning lider skibbrud i Kartago, forelsker

dronningen og Aeneas sig. Aeneas er nød til at rejse, og Dido kan ikke leve uden ham og venter

kun på døden. Purcell har omsat den ulykkelige kærligshedshistorie om Dido og Aeneas til en

opera i relativt raskt tempo. Et muntert kor af syngende sømænd og en grum flok gækkende

hekse sikrer underholdningnen. Musikken er afvekslende og de musikalske kvaliteter er i

højsædet altid i nær forbindelse mellem melodilinjer, akkordvalg og handling. For eksempel i

brugen af gentagne bas-figurer i begyndelsen, hvor Dido klager sin sorg over at sidde alene i

Kartago i "Ah, Belinda", og allertydeligst i "When I am laid i earth", hvor den faldende baslinje

underbygger, at Dronningen af Kartago overgiver sig til sin skæbne.



Onsdag d. 23. september kl. 19.30 Thomas Kingos Kirke, Odense


Ensemble Barocca


Ensemble Barocca er Odense Barokfestivals "stamensemble" og drivkraften bag festivalen. Denne aften spiller ensemblet musik af kvindelige barokkomponister, Barbara Strozzi, Caterina Assandra og Elisabeth Jacquet de la Guerre. Derudover vil koncerten byde på værker af Antonio Vivaldi og Johann Rosenmüller, som begge var lærere ved Ospedale della Pietà i Venedig, et kloster og børnehjem for forældreløse og efterladte piger, som blev indleveret gennem et lille vindue i klostret! Institutionen lagde stor vægt på musik og opnåede tiltagende anseelse som musikskole med kvindeligt orkester og kor, som på højt niveau - bag et jerngitter for at skåne publikum - optrådte for adelige, som siden indskrev deres piger på musikskolen. Megen af Vivaldis musik er skrevet til opførelse ved Pietà. Flere af de kvindelige komponister var elever på skolen.



Jul


Lørdag d. 28. november 2020 kl.15, Skt. Laurentii Kirke, Kerteminde   Koncerten Gennemføres !


Søndag d. 29. november kl. 15   

Vor Frue Kirke, Odense


Julekoncert med Ensemble Barocca


Musik af G.F. Händel, J.S. Bach og M. Praetorius


Entré






Påskekoncerter - desværre AFLYST


Tirsdag d. 7. april kl. 17 Bolbro kirke, Odense

Tirsdag d. 7. april kl. 19.30 Fredens kirke, Odense

Onsdag d. 8. april kl. 19.30 Grundtvigskirken, København


Vi planlægger udsættelse til påsken 2021


Francois Couperin: Lecons de ténèbres

tre motetter for en og to stemmer og basso continuo


Odense Barokensemble


Anna Maria Antonius Wierød og Anna Caroline Olesen, sopraner

Musikalsk ledelse: Babett Hartmann


Lecons de tenebres, "lektioner i mørket", er en genre indenfor fransk barokmusik, hvor den latinske tekst fra Jeremias klagesange er sat i toner og anvendt ved den katolske morgengudstjeneste Skærtorsdag, Langfredag og Påskelørdag. Allerede i samtiden blev tjenesten dog flyttet til onsdag. Versene danner en allegori for de sorgfulde dage mellem Kristi korsfæstelse og genopstandelse, og, som en del af tjenesten, var det en tradition ét for ét at slukke stearinlysene i en stage for at illustrere Kristi lidelse og død.


Couperin var ansat som komponist og organist ved Louis XIVs Chapelle Royal, da han i 1714 skrev ialt ni Lecons de ténèbre. Kun de tre første lecons er bevaret. Med mange dissonanser og harmoniske spændinger udtrykker Couperin med stor musikalsk kraft og intensitet den inderlige smerte. Det første - hebraiske - bogstav i versenes begyndelsesord står frit og rigt ornameteret overfor hovedteksten.

Koncerter 2019


Fredag d. 22. november kl. 19 og lørdag d. 23. kl. 16 november 2019, Vor Frue Kirke Odense


George Friedrich Händels oratorium MESSIAS

Odense Barokfestivalorkester, festivalkor og solister

Musikalsk ledelse: Babett Hartmann


Solister:     Anna Maria Antonius Wierød, sopran

Nanna Varmer Ipsen, alt

Kristoffer Emil Appel, tenor

Rasmus Tofte-Hansen, bas



Händels pragtfulde oratorium opføres med en orkester- og kor sammensætning, som Händel kunne have benyttet, strygere med tarmstrenge, ventilløse trompeterog derektion fra cembaloet.

Koncerterne er en gentagelse af de seneste års velbesøgte og roste barokopførelser af det storslåede mesterværk og er ved at blive en juletradition i Odense.


Händels Messias er et af baroktidens mest spillede og populære værker og er i de flestes bevidsehed blevet en juleklassiker. Den stærkeste historie af alle, sat i den stærkeste musik, fuld af vekslende tempo og udtryk, inderlige arier og himmelstræbende korsatser med jublende triller og majestætisk pragt.


Hør Händels storslåede og livsbekræftende toner i Odense Barokfestivals opsætning!




Odense Barokfestival 2019


Ons. d. 18. september kl. 19     Vor Frue Kirke, Odense


Odense Barokfestivalorkester med baroktrompetsolist Justin Bland

og barokviolinsolist Tinne Albrectsen, sangsolister og kor


De fremragende barokmusikere, koncertmester Tinne Albrectsen og

amerikaneren Justin Bland åbner sammen med festivalens barokorkester,

-kor og sangsolister festivalen med bl.a. Johann Sebastian Bachs Kantate nr 70

for barokstrygeorkester, kor, sangsolister, barokobo og baroktrompet. I Andrea

Grossis Sonata Undecima for trompet, violiner, viola og basso continuo, og i

Antonio Vivaldis violinkoncert vil henholdsvis Justin og Tinne vise baroktrompeten                                    Justin Bland

og barokviolinen som soloinstrumenter. Ydermere spilles  bl.a. ouverturer af

Georg Philip Telemann.

Musikalsk ledelse fra cembaloet: Babett Hartmann


Fre. d. 20. september kl. 17     Graabrødre Klosterkirke, Odense


Bachduo Copenhagen

Stefanie Barner Madsen, barokviolin og Mads Damlund, cembalo

Sonater for violin og cembalo, BWV 1015, BWV 1018 og BWV 1019

Blandt Bachs værker er de seks sonater for violin og cembalo blandt den fineste

kammermusik; de når ud i mange afkroge af stemning og form. Bach var selv

både violinist og cembalist og skrev sonaterne som et ligeværdigt samspil mellem

instrumenterne.


Fre. d. 20. september kl. 18.15, Graabrødre Klosterkirke, Odense


Cordial Consort

Emelie Roos, blokfløjter, Hannah Thiel, gambe og Dohyo Sol, theorbe


Gamla Hundar...kan man ikke lære at sitte

-musik og anekdoter omkring Frederik den II af Preussen

musik af  bl.a. C. Ph. E. Bach, G. Ph. Telemann, C. F. Abel og J. G. Graun


Frederik den Store drev sine idéer igennem, men planen om at få de sultende

bønder til at dyrke den dengang ukendte, næringsrige kartoffel viste sig at være

en svær nød at knække. Mistænksomheden mod den ovale knold var for stor;

det er svært at lære gamle hunde at stitte...

Med årene blev Frederik lige så stædig som de bønder han engang så gerne

ville overbevise og foretrak sine hundes selskab frem for sine rådgiveres.

Stædigheden kan også være en velsignelse. Med stor generøsitet fik Frederik

den Store musiklivet til at blomstre og udvikle sig i en aldeles egen retning - die

Berliner Schule.


Emelie, Dohyo og Hannah tilhører de fremmeste musikere i Norden på deres                                  cordialconsort.com

respektive instrumenter. Trioen sigter i sin performance på af forene personlig

tolkning og fortælling med historisk velinformeret interpretation, og gennem

dette fortrylle sit publikum med strygere, klang og hjerte - cordial consort.


Lør. d. 21. september kl. 20     Dalum Kirke, Odense


Via Artis Konsort

Anna Maria Antonius Wierød, sopran, Katarina Anagnostiduo, slagtøj og sang,

Anne Marie Høst Mortensen, harpe og sang,

Lars Hedelius-Strikkertsen, barokguitar og oud, Mogens Rasmussen, viola da gamba,

Poul Udbye Pock-Steen, cembalo og musikalsk ledelse.


Via Artis Konsort er et internationalt sammensat ensemble med innovative koncert-

programmer med fokus rettet på de gemte musikalske skatte fra grænselandet

mellem den tidlige klassiske musik og relaterede verdensmusiktraditioner .

Udover mere almindelige barokinstrumenter findes her også "eksotiske"

instrumenter, fløjtetyper, slagtøj m.m. hvormed tidløse begreber som klang,

puls, improvisation og rytmik i den tidlige musik udforskes.                                                                           Via Artis Konsort


Echoes of dance - spansk rock´n roll fra 1600-tallet

Echoes of dance er et energisk program med spansk og latinamerikansk

barokmusik fra den første halvdel af 1600-tallet. Programmet trækker på de

såkaldte "dansesange", der var talk of the town i Spanien i skiftet mellem det 16.

og det 17. århundrede. Sangene befandt sig i et frugtbart krydsfelt mellem

finkultur og populærmusik, og vakte i begyndelsen både forargelse og vrede

blandt den etablerede kulturelite. Danserytmer som Zarabanda (sarabande)

og Chacona (chaconne) var en overgang forbudt ved lov, men blev hurtigt en

del af den etablerede kunstmusik, og nogle former endte, dog i stiliseret form,

i den fine baroksuite. Men inden da var de datidens rock´n roll!

Musik af bl.a. A. de Cabezón, D. Ortiz, J. Marin, J. Aranes, J. del Vado



Søn. d. 22. september kl. 15     Vor Frue Kirke, Odense


Ensemble Barocca - (nu) med trompet


Christine Nonbo Andersen, sopran,Tinne Albrectsen, barokviolin,

Maria Rosenkilde Qvist, barokcello, Babett Hartmann, cembalo

med Justin Bland, baroktrompet


Odense Barokfestivals "stamensemble" og hoveddrivkraften bag festivalen,

Ensemble Barocca i et spændende samarbejde med baroktrompetist

Justin Bland.

Musik af J. Rosenmüller, G. Muffat, N. Porpora, G. Finger, G. Ph. Telemann

og den kvindelige 400-års jubilar Barbara Strozzi.



Lør. d. 13. april kl. 15, Fraugde Kirke, Odense


Påskekoncert - De profundis

Ensemble Barocca med gæster

Solister: Christine Nonbo Andersen, sopran og Steffen Bruun, bas

J.S. Bach: Kantate Ach Gott, wie manches Hertzeleid, BWV 58

N. Bruhns: Kantate De profundis clamavi

A. Vivaldi: Nulla in mundo

D. Buxtehude: Af kantate Jesu meine Freude, BuxWV 60


Lør. d. 13. april kl 19, Cafe Danehof, Nyborg


Samme program som i Fraugde


Koncerter 2018

Tirsdag. d. 4. og onsdag d. 5. december 2018 begge dage kl. 19      Vor Frue Kirke, Odense


Georg Friedrich Händels  Messias

Odense Barokfestivalorkester med kor og solister opfører G. F Händels oratorium Messias.

Musikalsk ledelse: Babett Hartmann


Opførelserne sker med en orkester- og korsammensætning, som Händel kunne have benyttet: 12-16 sangere, strygere med tarmstrenge, ventilløse messingblæsere og direktion fra cembaloet.

Koncerterne er en gentagelse af sidste års velbesøgte og anmelderroste barokopførelser af Händels storslåede mesterværk og må gerne blive en juletradition i Odense…


Händels Messias er et af baroktidens mest spillede og populære værker; det har været opført lige siden, og er i de flestes bevidsthed blevet en juleklassiker. Det er en mosaik af bibelske citater sat sammen til en helhed, Den stærkeste historie af alle, sat i den stærkeste musik, fuld af vekslende tempo og udtryk, inderlige arier og himmelstræbende korsatser med jublende triller og majestætisk pragt.

Hør Händels storslåede og livsbekræftende toner i Odense Barokfestivals opsætning



Odense Barokfestival 2018

Ons. d. 19. september 2018 kl. 19    Graabrødre Klosterkirke, Odense

"Svensk barok møder moderne dans"

Drottningholms Barockensemble leverer musikken, og dansere fra det danske professionelle Black Box Dance Company står for dansen, under ledelse af koreograf Marie Brolin-Tani.

 

Drottningholms BarockEnsemble blev grundlagt i 1971, angiveligt som det første professionelle skandinaviske ensemble, der spiller på ”periodeinstrumenter” fra barokken. Ensemblet tager sit navn fra Drottningholm Slot lige udenfor Stockholm, den svenske konge og dronnings residens. Drottningholms Barockensemble har oparbejdet et internationalt ry gennem sin optræden på koncertscener i Europa, Asien, Australien og USA. Trods sin internationale position er det længe siden Drottningholms Barockemsemble har optrådt i Danmark.

Black Box Dance Company er et kompagni af professionelle scenekunstnere. Ved aktuelle program medvirker danserne Rumiko Otsuka og David Cornelius Price under ledelse af koreograf Marie Brolin-Tani











Program:

H. I. F. v. Biber :  Sonate nr. X af Fidicinium sacro – profanum

J. H. Roman : Suite fra ”Drottningholmsmusiken”, BeRI 2

G. P. Telemann : Suite "Les Nations et anciens", TWV 55: G4

J. S. Bach: Sonate i E-dur for violin og cembalo, BWV 1016

W. A. Mozart : Divertimento D-dur, KV 136


Den svenske komponist og hofkapelmesterJohan Helmich Roman bedes bemærket. Roman kaldes ”den svenske musiks fader” eller ”Sveriges Händel”. Han studerede i London, bl.a. hos selveste  G. F. Händel, som han blev meget inspireret af. I anledning af Adolf Frederick af Sverige og Louisa Ulrika af Preussens bryllup i 1744 komponerede Roman et af sine fineste værker, en herlig orkestersuite, senere kendt som ”Drottningholmsmusikken”. Det er netop den musik Drottningholms Barockensemble ledet af koncertmester Nils-Erik Sparf opfører som en del af koncerten. Det fås ikke bedre!


Fre. d. 21. september 2018 kl. 17      Graabrødre Klosterkirke, Odense

Dobbeltkoncert med indledende orgelstykke af domorganist Randi Elisabeth Mortensen.

"Cello Rising" 

Mime Yamahiro-Brinkmann, barokcello, Jonas Nordberg, lut/theorbe og Björn Gäfvert, cembalo

Programmet illustrerer med komponister som G.B.D. Antoni, D. Gabrielli, G.P. Telemann,  J.B. de Boismortier og L. Boccherini celloens  musikhistoriske udvikling fra akkompagnerende kirkemusisk basinstrument til et strålende baroksoloinstrument.


Den svenske barokcellistMime Yamahiro-Brinkmann er aktiv som solist, kammer- og orkestermusiker i ”tidlig musik” sammenhæng i flere dele af Verden med ledende orkestre som Bach Collegium Japan, La Petite Bande (Belgien), Tafelmusik Baroque Orchestra (Canada), Apollo's Fire-Cleveland Baroque Orchestra (USA), Concerto Copenhagen (Danmark), Barokksolistene (Norge), og ikke mindst Drottningholms Barockensemble (Sverige). Udover sit travle rejseliv underviser hun i barokcello ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.









"Concert Pastoral" 


Bolette Roed, blokfløjter og Poul Høxbro, galoubet-&-tambourin, flageolet og cliquettes

Duoen leverer en festlig koncert "for hyrder og hoffolk" med ikke mindst fransk barokmusik fuld af folkelig inspiration og elegant finesse.

Der vil lyde musik af bl.a. J.B. de Boismortier, M. Blavet, E.P. Chédeville og P. Attaingnant. Begge er virtuoser på deres instrumenter og har fine internationale karrierer.


Bolette Roed regnes blandt Europas førende blokfløjtesolister og har en stor koncertvirksomhed. Hun underviser desuden på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og leder Tidlig Musik afdelingen samme sted.

Poul Høxbro er en ægte musikalsk og kunstnerisk pionér, gæstedirigent for Concerto Copenhagen på barokmusikprojekter på en lidt anden måde end den sædvanlige. Han har løftet den tidlige musiks instrumentkombination af fløjte-&-tromme, spillet af én og sammen person, ud af raritetskabinettet til koncertscener verden over. Poul var som underviser på Det Fynske Musikkonservatorium én af nøglepersonerne i opstarten af Musik/Performer-uddannelsen.

 


Lør. d. 22. september 2018 kl. 16      Graabrødre Klosterkirke, Odense

Ensemble Barocca 


Ensemble Barocca er Odense Barokfestivals ”stamensemble” og hoveddrivkraften bag

arrangementet af festivalen. Ensemblet, der består af sopran Christine Nonbo Andersen,

som til daglig synger i bl.a. DR VokalEnsemble, Tinne Albrectsen, barokviolin,

Maria Rosenkilde Qvist, barokcello og Babett Hartmann, cembalo, har etableret sig som

et af Danmarks førende mindre barokensembler med intime, meget roste koncerter.

På programmet er bl.a. værker af J. S. Bach, A. Vivaldi, H. Purcell og G. F. Händel.







Søn. d. 23. september 2018 kl.14     Graabrødre Klosterkirke, Odense

Odense Barokfestivalorkester med kor og solister spiller Bach

Odense Barokfestivalorkester har en grundstamme fra de tidligere år og suppleres med ”eksterne” barokmusikere afhængigt af programmet. Festivalorkestret, som ledes fra cembaloet af Babett Hartmann består af:


Emily Fowler og Turi Vethal, barokviolin

Mika Persdotter, barokbratsch

Maria Rosenkilde Qvist, barokcello

Lars Baunkilde, violone

Nils Jönsson og Morten Kiernan, barokobo, solister i hhv. BWV 1056R og BWV 193

Babett Hartmann, cembalo


Sangsolister : Lise Bech Bendix og Charlotte Haugaard, sopran og Nanna Varmer Ipsen, alt.

Kor af klassiske sangere fra Syddansk Musikkonservatorium :

Sopran: Emilie Jønsson, Cæcilie Cramon

Alt: Christina Holm, Jara Kanzler Hemmet

Tenor: Sebastian Kjældgaard, Morten Rosenkilde Qvist

Bas: Anders Nielsen, Fülöp Tardas


Programmet omfatter alene værker af barokmestren J. S. Bach:

Af Kantate nr. 3 Ach Gott, wie manches Herzeleid, BWV 3

Koncert i g-mol for obo, strygere og continuo, BWV 1056

Af Kantate nr. 193 Ihr Tore zu Zion, BWV 193

Koncert nr. 4 i A-dur for cembalo, strygere og continuo, BWV 1055





Koncerter 2017



Fredag d. 24. november kl. 19.30 og lørdag d. 25. november kl 16     Vor Frue Kirke, Odense


Georg Friedrich Händel :    Messias 

   

Odense Barokfestival præsenterer to barokopførelser af Händels berømte oratorium for orkester, kor og solister.

Opførelserne sker med en orkester- og korsammensætning, som Händel kunne have benyttet: 16 sangere, strygere

med tarmstrenge, ventilløse messingblæsere og direktion fra cembaloet.


Odense Barokfestivalorkester

Festivalkor med sangsolister  bl.a. fra Syddansk Musikkonservatorium


Musikalsk ledelse: Babett Hartmann

Koncertmester: Tinne Albrectsen





Odense Barokfestival 2017


Fre. d. 22. september kl.17     Vor Frue Kirke, Odense

           Åbningskoncert - Dobbeltkoncert med

Spissky Duo med Pernille Ebert Spissky, blokfløjte og Peter Spissky, barokviolin
















Lør. d. 23. september 2017 kl. 16     Vor Frue Kirke, Odense

          Ensemble Barocca

            Ensemble Barocca udgør hoveddrivkraften bag Odense Barokfestival. De afrunder deres sommerturné - fem koncerter

            rundt i Danmark - i Odense :























D Buxtehude :  Solokantate for sopran, violin og basso continuo , Bux 98

Singet dem Herrn ein Neues Lied

G P Telemann : af Essercizii Musici : Sonate i F-dur for violin og continuo , TWV 42: F4

G F Händel : af Neun Deutche Arien :

Nr. 4: Süsse Stille sanfte Quelle , HWV 205

Nr. 5: Singe, Seele Gott zum Preise , HWV 206

Nr. 6: Meine Seele hört im Sehen , HWV 207

A Stradella : Triosonate i d-mol for violin, cello og continuo

A Vivaldi : Kantate for sopran, violin og continuo , RV 680

Lungi dal vago volta


Søn. d. 24. september 2017 kl 15   Vor Frue Kirke, Odense :

Festivalkammerorkestret med  sangere fra bla.a.Sydansk Musikkonservatorium og sopransolist Lise Bech Bendix

G P Telemann : Burlesque de Don Quixotte, suite for strygere og continuo , TWV 55: G10

Der Wieberorden, Kantate for sopran, 2 violiner og continuo , TWV 20: 49

J F Rebel : Les Caractères de la Danse , Fantasie

J S Bach : koraler Es woll uns Gott genädig sein

Aus meines Herzens Grunde

G P Telemann : af Kantaten Marchet die Tore weit , TWV 1: 1074


Sopransolist ; Lise Bech  Bendix

Sangere fra bl.a. Syddansk Musikkonservatorium:

Charlotte Haugaard og Cæsilie Cramon, sopran

Jara Kanzler Hemmet og Nanna Ipsen, mezzosopran

Lasse Valentin og Jonathan von Schwanenflügel, tenor

Anders Nielse og Caspar Præstegaard, bas


Tinne Albrechtsen, barokviolin (koncertmester og musikalsk ledelse)

Merete Steffensen, barokviolinMarie Stocknarr Becker, barokbratsch, Maria Rosenkilde Qvist, barokcello, Babett Hartmann, cembalo


Efter koncerterne vil der være et lille "Nachspiel", hvor musikere og publikum bydes på et glas vin m.m.



Koncerter 2016


Odense Barokfestival 2016 kunne åbne med en varieret buket af vokal og instrumental barokmusik med bidrag både fra helt lokale unge sangere fra Syddansk Musikkonservatorium, Odense og med deltagelse fra både det øst- og vestdanske barokmusikmiljø :


Fre d. 16. september 2016 kl 17    Vor Frue Kirke, Odense : Åbningskoncert "Vokale perler fra barokken

J S Bach : Præludium og fuga i C-dur, BWV 547 for orgel

H Purcell : Fra Harmonia Sacra – Tell me, some pitying angel , Z 196

J S Bach : Schlieβe, mein Herze, dies selige Wunder , BWV 248

Ach! Wenn wird die Zeit erscheinen , BWV 248

J P Krieger : Wo Wilst Du hin, weil’s Abend ist

A Vivaldi : fra Nisi Dominus Vanum est vobis og Beatus est, RV 608

G F Händel : Aure soavi e lieti , HWV 84

O sleep, why dost thou leave me fra Semele, HWV 58

Meine Seele hört im Sehen fra Neun Deutsche Arien, HWV 207

J S Bach : Koral (nr. 15) Nu hviler mark og enge fra Johannespassionen, BWV 245

 

Sangstuderende fra Syddansk Musikkonservatorium :

Charlotte Haugaard og Carina Tybjerg Madsen, sopran

Anna Ström, Nanna Ipsen og Anna Caroline Olesen, mezzosopran

Kristoffer Emil Appel, Andreas Bigom og Jonathan von Schwanenflügel, tenor


Merete Steffensen, barokviolin, Maria Rosenkilde Qvist, barokcello, Lars Frederiksen, cembalo og orgel


Lør. 17. september 2016 kl. 16     Vor Frue Kirke, Odense : Ensemble Barocca "Flammende Rose"

G F Händel : af 9 Deutsche Arien,

Nr. 9 : Flammende Rose, zierde der Erden, HWV 210                           

Nr. 8 : In den angenehmen Büschen, HWV 209

Nr. 3 : Süsser Blumen Ambraflocken, HWV 204

J C F Fischer : Euterpe Suite for cembalo solo

C P E Bach : Sonate for travers og continuo, Wq 134

J S Bach : Aria: Ich folge dir gleichfalls , Nr. 9 fra Johannespassionen, BWV 245


Lise Bech Bendix, sopran, Maria Rosenkilde Qvist, barokcello, Babett Hartmann, cembalo, med Mark Ziedler, traversfløjte


Søn. 18. september 2016 kl. 15     Vor Frue Kirke, Odense : "Festivalorkestret" - spiller triosonater 

G F Händel : Triosonate Op. 2, Nr 3, HWV 388

A Vivladi : Triosonate , RV 81

G F Telemann : Triosonate fra Essercizii musici, TWV 42: g5, Nr. 6

G F Händel : Triosonate Op. 5, Nr. 6, HWV 401


Merete Steffensen, barokviolin, Peer Munkgaard, barokbratsch, Maria Rosenkilde Qvist, barokcello, Babett Hartmann, cembalo



Nachspiel:

Efter koncerterne vil der være et lille "Nachspiel", hvor musikere og publikum bydes på et glas vin m.m.



Flere af Odenses kirker danner smuk ramme om festivalens koncerter:


Vor Frue Kirke regnes for Odenses ældste kirke. Den nuværende korsarmede kirke i røde munkesten er opført i sidste del af det 12. århundrede på fundamentet af en trækirke fra det 10. århundrede.


Graabrødre Klosterkirke var oprindelig en del af byens franciskaner kloster grundlagt i 1279. Det nuværende kirkerum stammer fra 1200-tallet og blev i 1870'erne indrettet i den tidligere sygestuekirke, som oprindeligt rummede munkenes domitorium, kapitelsal og sakresti.




Peter Spissky er koncertmester i Danmarks mest berømte og et af Europas førende barokensembler, Concerto Copenhagen. Han optræder jævnligt med verdens førende barokorkestre ud over at lede sit eget, Camarata Øresund. Peter underviser i barokviolin ved Musikhögskolan i Malmø og ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Hans levende spillestil, bevægelser og gestik kan ikke undgå at smitte lytteren.Faktisk er Peter blandt de få som går meget videnskabeligt til værks og arbejder på sin doktordisputats netop om (krops)bevægelse i forhold til musikken.


Ved Peters side står Pernille Ebert Spissky, uddannet ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og aktiv med barokensembler som bl.a. Holmens Barokensemble, Camarata Øresund og Enghave Barok.

og Marthe Perl, gambe Johannes Gontarski, theorbe

Maria Rosenkilde Qvist, barokcello og Lars Frederiksen, orgel

Marthe Perl er uddannet på gambe fra Hochschule für Künste Bremen. Hun har både på CD indspilninger og i sin koncertvirksomhed  bevæget sig i det kammermusikalske med ensembler som Sirius Viols, Ensemble Weser-Renaissance og Orlande di Lasso Ensemble.


Johannes Gontarski er ligeledes uddannet fra Hochschule für Künste Bremen. I sit solorepertoire for lut og theorbe dyrker han særligt musikken fra 1600-tallet, mens han i  continuo-rollen spiller koncerter med repertoiret helt frem til sent i 1700-tallet.

D Buxtehude : Passacaglia, BuXWV161

M Uccelini : Aria Sopra la Bergamasca

G P Telemann : af Sonate for fløjte og violin, TWV40:111

Dansk/svensk folkemelodi : Jeg gik mig ud en sommerdag

J B Loeillet : af Sonata's of 2 parts fittet and contrieved for two flutes

G Mainerio : Ungharesca - Schiarazula Marazula fra Il primo libro de balli

J M Hotteterre : fra Première Suitte de Pièces a deux dessus (Op. 4)

Sigøjnertrad. : Lament, Slovakisk trad.: Chodi knaz pod dvore


Anon. : "Lübecker" Viola da gamba Solo Sonate G-100

C F Abel : Sonate for gambe og basso continuo , WK 146

R de Visée : Prelude - Chaconne

Anon. : Sonate II

A Forqueray : af Pieces de Viole avec la Basse Continuë, fra IIe Suite(foreløbigt program

G P Telemann : af Triosonate for fløjte, violin og continuo, TWV42:a4

Christine Nonbo Andersen er uddannet ved DKDM, favner alsidigt, er en efterspurgt ensemblesanger og dyrker i særdeleshed den tidlige vokalmusik. Christine kan ud over med Ensemble Barocca høres med bl.a. Musica Ficta og DR Vokalensemblet.


Tinne Albrechtsen er uddannet ved DKDM, på tidlig musik-linien bl.a. hos Arek Golinski og Peter Spissky. Hun virker ofte som freelance barokviolinist i flere barokensembler i hovedstadsområdet.


Maria Rosenkilde Qvist er uddannnet på moderne cello på Det Fynske Musikkonservatorium. Har siden studeret barokcello hos Tom Pitt på DKDM og desuden hos Susie Napper, Canada og barokviolinist Peter Spissky. Videre studier i barokcello ved Mime Brinkmann, Stockholm. Virker udover med Ensemble Barocca i diverse freelance sammenhænge.


Babett Hartmann er uddannet organist i Leipzig og i solistklassen ved DKDM. Siden har hun uddannet sig i tidlig musik med cembalo som hovedfag. Hun har en omfattende koncertvirksomhed ved siden af stillingen som organist i Grundtvigskirken i København.

Lise bech Bendix er uddannet fra DKDM samt fra solistklassen ved Det Jyske Musikkonservatorium. Lise er tilknyttet DR KoncertKoret og høres desuden hyppigt som sopransolist. Hun spænder over et bredt repertoire som lieder, oratorier og opera. Og så har hun bopæl på Fyn ;)